Herra Haapala

Kaikki blogit puheenaiheesta Hämeentie

Hämeentien sulkemisesta johtuvia ruuhkia voisi helpottaa näin

Maanantaiaamusta alkaen ei Hämeentietä kurvista alaspäin saa kulkea muuten kuin julkisilla, fillarilla tai jalan. Kuten kuvaliitteestä näkyy, Helsingin kaupunkiympäristön viestintää asia naurattaa, mutta epäilen että autoilijoita ei huomisesta alkaen naurata, ainakaan siihen saakka kunnes tilanne jotenkin normalisoituu.

Liitteenä ehdotukseni, joka nopeuttaisi Sörnäisten rantatielle liittymistä Hämeentieltä. Käytännössä kyse on Itäväylän alikulun muuttamisesta yksisuuntaiseksi, joka vähentäisi valojen tarvetta & joutuvoittaisi kulkua, ilman että haittaa juuri syntyy.

Kallio: Viihtyvyyttä pöhinän sijaan

Toimittaja Leena Virtasen mielestä pöhinä on katoamassa Kalliosta, eikä trendikaupunginosassa synny hengailupaikkoja (HS 8.1.). Vuosikymmenen alussa syntynyt ”pöhinä” on kadonnut, Virtanen murehti.

 

"Moderni" pyöräkaistasuunnittelu on pyöräilijöille hengenvaarallinen

Lähinnä Alankomaiden, Tanskan, Ison-Britannian ja Ruotsin esimerkkejä noudattaen Suomessa on erityisesti Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ja useat kansanliikkeet alkaneet kannattaa ns. modernia pyörätiesuunnittelua, jossa pyörätiet vedetään pois jalkakäytävien kanssa yhdistellyiltä perinteistä mallia edustavilta kevyen liikenteen väyliltä autoliikenteen sekaan omiksi pyöräkaistoikseen tai "baanoiksi".

Pidän tämän puheenvuoron perinteisen mallin puolesta.

Yksityisautoilun poistaminen Hämeentieltä on hankalaa

Helsingin kaupunkisuunnittelun eräänä osana on suunniteltu Hämeentien eteläosan muuttamista pelkästään joukkoliikenne- ja pyöräilykaduksi, koska nykyisellään tie koetaan pyöräilijöille erittäin turvattomaksi, mikäli polkupyörällä ajettaisiin liikennesääntöjen mukaan ajoneuvoliikenteen seassa. Olen myös itsekin joutunut kokemaan tämän asian. Hämeentien pyöräkaistoista ja joukkoliikennekatuhankkeesta on myös olemassa kansanliike ja asian puolesta on laadittu addressejakin.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä